אוסידי OCD והמענה לה בגישת טיפול ACT אקט

אוסידי OCD מתאפיינת במחשבות פולשניות וטורדניות, וכן בביצוע פעולות טקסיות חוזרות במטרה להרגיע מחשבות אלו

אוסידי OCD ואתגר ההתמודדות איתו

רבים מאוד המתמודדים עם OCD אוסידי, או בשמה המלא הפרעה טורדנית כפייתית Obsessive Compulsive Disorder , מכירים את התופעה שככל שאנו נלחמים ונאבקים במחשבות הטורדניות והאובססיביות שלנו הן רק מתגברות, מעצימות ופוגעות יותר באיכות החיים. 

כתוצאה מתכיפות ועצימות המחשבות הטורדניות (האובססיות) של OCD (אוסידי), מנסה החווה אותן להרגיע את עצמו בפעולות חוזרות ונישנות הנקראות פעולות כפייתיות. פעולות אלו או כמו שנוהגים לכנות אותן ״טקסים״ יכולות להיות בנושאים שונים: שטיפת ידיים חוזרת, סדר וניקיון, וידוי ובדיקות חוזרות ונישנות, אמונות, דת ואף אגרנות כפייתית. 

טיפול תרופתי (SSRI) וטיפול CBT סיביטי קלאסי משולב בתרגול חשיפה עם מניעת תגובה (ERP) לטיפול באוסידי OCD אמנם הוכיחו יעילות מסויימת, אולם מספר ניכר של מטופלים נשארים עם תסמיני OCD משמעותיים גם לאחר טיפולים אלה. חלק מהמטופלים פשוט אינם רוצים או שאינם עומדים בביצוע מניעת תגובה וחלק אחר פשוט מפסיק אותה במהלך הטיפול . לאחרונה, אחת מאסטרטגיות הטיפול המבטיחות שפותחו כדי לשפר את יעילות הטיפול ב- OCD היא טיפול בקבלה ומחויבות – אקט ACT.

הערך הנוסף של ACT בטיפול ב- OCD

במסגרת טיפול ACT ב- OCD לומד המטופל מיומנויות המאפשרות לו ליצור קשר חדש ושונה עם מחשבות אובססיביות ורגשות חרדתיים. בגישה זו של שימת לב למחשבות ולרגשות לומד המטופל לחוות את האובססיה כמחשבה לכל דבר שהיא בעצם הצעה של המיינד, ואת החרדה שהוא חש לומד המטופל לחוות כרגש לגיטימי שיש להרגיש. 

מעבר לשינוי הגישה כלפי המחשבות האובססיביות של OCD לומד המטופל כי יותר קל ואפשרי לשלוט בפעולות הכפייתיות עצמן מאשר באובססיות. מעבר לכך לומד המטופל שבדרך כלל ההשפעות השליליות על איכות החיים הן תוצר של הניסיון לשלוט והמאבק באובססיות ובחוויות הפנימיות האחרות, ולא של החוויות הפנימיות אלה עצמן.

כאשר המטופל מטמיע את המיומנות הזו, המאפשרת לו לפתח גמישות פסיכולוגית והתמקדות בעשיית דברים בעלי משמעות וחשיבות במקום לבזבז זמן רב בניסיון מציק וחסר תוחלת להאבק ולצמצם את האובססיה או מלהימנע מתחושות החרדה.

האם ACT יכול לעזור לך או לקרובים לך?

לברור, מלא/י את הפרטים בטופס ואחזור במהרה.